Biztosan Te is sokszor hallottad már azt a gondolatot, vagy épp Te magad mondtad valakire, hogy „olyan értelmes, intelligens, nem értem, miért szingli”. Igen ám, de az intelligencia és az érzelmi intelligencia között különbség van, és ahhoz, hogy társas kapcsolatainkban elboldoguljunk, az utóbbira van szükségünk. Az érzelmi intelligencia fogalma viszonylag új, 1995-ben írta le először Daniel Goleman. Szerinte érzelmeink megértése és szabályozása hozzájárul az egészséges és sikeres élethez.  Az érzelmileg intelligens személy képes arra, hogy érzelmeit felismerje és ki tudja fejezni.

Érzelmi intelligenciád fejletlensége negatív hatással lehet társas kapcsolataidra. Például, ha nem veszed észre, hogy dühös vagy, akkor negatív érzésed váratlan pillanatban törhet ki belőled olyan személy irányába, aki nem is okozója annak. Amennyiben sikerül felismerni az érzést, akkor fontos, hogy tudd mi okozza, különben téves következtetést vonhatsz le, emiatt pedig hibás döntést hozhatsz meg. Bizonyára Te is ismered azt a bölcseletet, miszerint negatív érzelmi állapotban nem hozunk fontos döntést. Ez nem véletlenül van így. Például, ha a munkahelyen éppen túlórázni kell két héten át minden nap, pár nap után levert hangulatod lesz. Már megfordul a fejedben, hogy felmondasz, mert elkezded negatívan látni az eddig szeretett munkát, ám az  nem jut eszedbe, hogy a feltöltődés hiánya miatt van rossz kedved és ez negatív befolyással van a hangulatodra , tehát nem is a munkával van a baj.

 

Ha már megtanultad felismerni, majd kifejezni érzelmeidet, akkor fontos szabályoznod is azokat. Az érzelem szabályozása nem egyenlő annak elnyomásával. Bizonyos érzelmeket, például a haragot nem lehet minden helyzetben szabadjára engedned, különben károd származna belőle. Meg kell találni az egészséges egyensúlyt a szabályozásban. Például, ha állandóan indulatos vagy, nem leszel túl jó társaság, viszont azok, akik egyáltalán nem tudják kifejezni haragunkat barátaik felé, kihasználhatóvá válnak.

Érzéseid felismerését használhatod problémamegoldáskor is, például, ha fontos döntést kell meghoznod, megfigyelheted a pillanatnyi érzéseidet és elképzelheted, hogyan éreznéd magad egyes döntéseknél.

Az érzelmi intelligencia fejleszthető, minden társas kapcsolatban szükséges, legyen szó munkahelyi, baráti, vagy párkapcsolatról. Véleményem szerint az emberek közti igazán mély kapcsolódás érzelmi intelligenciával érhető el. Hiszen, ha nem tanuljuk meg érzelmeinket kifejezni, azzal egy szakadékot képzünk a másik emberrel való kapcsolatunkban. Gondoljuk végig mivel jár, ha szomorúságunkat nem fejezzük ki párunk felé, hanem inkább napokig sértődötten viselkedünk vele, holott már rég megoldódhatott volna a konfliktus. A pozitív érzelmek kifejezése is fontos. Gondolj csak bele mennyivel jobban esik párodnak egy meglepetés szál virág esetén, ha nem egy egyszerű köszönöm a válaszod, hanem hozzáteszed azt is, hogy mennyire örülsz figyelmességének.

Amennyiben úgy érzed fejlesztenéd érzelmi intelligenciádat, várlak szeretettel.

Szakirodalom:

Atkinson & Hilgard : Pszichológia (2005), Osiris kiadó, Budapest

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .